από τη λατινοποίηση στην κινεζοποίηση, µια ΚΡΗΤΗ δρόµος

PHOTO-28Η µετεκλογική σοδειά από τις προσδοκίες που καλλιεργήθηκαν για ανατροπές στην τοπική αυτοδιοίκηση της Κρήτης, απέδειξε οτι αφενός το ντόπιο βαθύ σύστηµα έχει τις αντοχές και τις ρίζες του άγρουστα και από την άλλη οτι ο σπόρος της εναλλακτικής πρότασης είτε ήταν τζούφιος είτε έπεσε κι αυτός θύµα της εξαιρετικής ανοµβρίας που για δεύτερη συνεχόµενη χρονια ταλαιπώρησε τους αγρότες. Παρόλαυτά, ή ίσως και γι`αυτό, η Κρήτη αυτό τον Ιούνη ζει κατά κάποιο τρόπο την κινηµατογραφική σκηνή όπου ένα Fast Truck (Track το γράφουν στο ΥΠ.ΑΝ) ευρωατλαντικής σχεδίασης αλλά made in China έρχεται καταπάνω της ενώ αυτή, χωρίς να έχει πάρει χαµπάρι, κοιτά µε αγωνία ανάµεσα στις ξαπλώστρες µε το λογότυπο της Invest in Greece µήπως έπεσε κάνα ευρώ από τους τουρίστες και ακούει στα ακουστικά του smartphone το success story του Σαµαρά, του Γιώργου. Εκτός όµως από τη συνηθισµένη για αυτή την εποχή µπάλα, τη συνηθισµένη επέλαση των τουριστών, και το συνηθισµένο µάπα καρπούζι, ο φετινός Ιούνης έφερε και επέλαση καινούριων σχεδίων για επενδύσεις, έργα υποδοµής, κατεπείγουσες αξιοποιήσεις, κατεπείγοντα νοµοσχέδια και άλλα φρούτα που επείγονται να ωριµάσουν µήπως κοψει κανείς το φυτό που τα τρέφει σύριζα.

Η κάθοδος του Κινέζου πρωθυπουργού στην Κρήτη και η δήλωσή του οτι βλέπει στην Ελλάδα την πύλη εισόδου της Κίνας στην Ευρώπη, δείχνει οτι η διαδικασία Λατινοποίησης της χώρας µπαίνει στο διαταύτα, αρχής γεννοµένης από το Νότο, µε τη σηµειολογία που κουβαλά ο όρος στο παγκόσµιο παιχνίδι της νεοαποικιακής εκµετάλλευσης ανθρώπινων και φυσικών πόρων. Και αν αυτή τη φορά το λιµάνι του Νότου δεν ήταν στην επίσηµη ατζέντα, η κεντρική θέση του αεροδροµίου του Καστελίου στις συζητήσεις δείχνει οτι η οικονοµική και εµπορική υπερδύναµη είναι πιο κοντά από ποτέ στο να αποκτήσει µετά το λιµάνι του Πειραιά και τις άλλες στρατηγικές µεταφορικές υποδοµές-πύλες που χρειάζεται, µε όπλα το τεράστιο Κινέζικο πλεόνασµα, τη γεωστρατηγική θέση της Κρήτης και το διακαή πόθο της Ελληνικής κυβέρνησης να απογειώσει από κάπου το δικό της success story.

Στην ίδια λογική του είδα φώς και µπήκα, η χώρα µε τη µεγαλύτερη εγκατεστηµένη ισχύ βΑΠΕ στον κόσµο υπέγραψε συµφωνίες συνεργασίας µε Ελληνικές αλλά και ξένες εταιρίες (EDF) για την εγκατάσταση ενεργειακών µεγαπρότζεκτς σε όλη την επικράτεια. Η ΤΕΡΝΑ συγκεκριµένα µε φτηνό χρήµα από την Κινέζικη Βιοµηχανική και Εµπορική Τράπεζα (1η κρατική στον κόσµο σε κεφάλαια µε $1.9 τρις) και αρωγό την Sinohydro, την κρατική µεγαεταιρία κατασκευής έργων υποδοµής και φραγµάτων, έκανε το ντίλ για το υβριδικό στο Αµάρι Ρεθύµνου. Το πακέτο περιλαµβάνει και άλλα έργα αντλισιοταµίευσης σε όλη την χώρα (1.22 δις Ευρώ), ανοίγοντας το δρόµο για την ιδιωτική διαχείρηση των νερών. Αν πάνε καλά τα πράγµατα πιθανά στο µέλλον να βοηθήσουν να ξεκολλήσει και το µεγαλύτερο (1077 MW, 359 ανεµογεννήτριες και καλώδιο διασύνδεσης) ενεργειακό έργο βΑΠΕ της ΤΕΡΝΑ στην Κρήτη που έχει κρυώσει κάπως απεντασσόµενο από το fast track ενώ πιθανά πάλι, ο Κοπελούζος να περιµένει οι δικοί του στρατηγικοί εταίροι στην Προµηθέας Gas να ψωνίσουν µε τη σειρά τους και να ξεκολλήσει και αυτός το δικό του έργο (1.005 MW, 437 ανεµογεννήτριες και καλώδιο διασύνδεσης).

Όµως, το µεγάλο γεωπολιτικό και στα καθ` ηµάς µικροπολιτικό παιχνίδι στα ενεργειακά της µεγαλονήσου, αναµένεται να συνεχιστεί τα επόµενα χρόνια µε τους υδρογονάνθρακες, τα έργα διασύνδεσης και την καθιέρωση της ως ενεργειακού κόµβου της ανατολικής Μεσογείου, µε ότι αυτό συνεπάγεται. Στην πρόσφατη αιτιολογική έκθεση για την σκανδαλώδη επιδότηση 6 θέσεων εργασίας µέσω 6 έργων ΒΑΠΕ µε 93 εκ Ευρώ από τον επενδυτικό νόµο, περιλαµβάνεται ο κατάλογος των έργων που εντάσσονται στον ευρωπαϊκό κανονισµό για τις διευρωπαϊκές ενεργειακές υποδοµές. Για την Κρήτη προβλέπει τo πέρασµα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδας (Euro-Asia Interconnector) και του αγωγού φυσικού αερίου East-Med. Το τυράκι στη φάκα, πέρα από την εθνική υπερηφάνεια για το νέο γεωστρατηγικό µας ρόλο και τα δήθεν δισεκατοµµύρια µε την κάνουλα, θα είναι οι εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας (450.000 λένε µόνο για την Κρήτη!) στον τοµέα των εξορύξεων που έπονται και η µετατροπή της Κρήτης από “υπερδήµο” σε “υποκρατική” οντότητα µέσω των ανταποδοτικών τελών, όπως προέβλεπαν προεκλογικά περιφερόµενοι στρατηγικοί αναλυτές στα γραφεία της επανεκλεγµένης περιφερειακής αρχής.

Στο πλαίσιο αυτής της γεωπολιτικής αναβάθµισης της Κρήτης εντάσεται και η πρόσφατη αίτηση στην Invest in Greece από τη VOPAK, τη µεγαλύτερη εταιρεία αποθήκευσης και διαχείρισης πετρελαιοειδών στον κόσµο, για τη δηµιουργία σταθµού διαµετακόµισης στη νότια Σητεία σε έκταση 400 στρεµµάτων. Είναι αυτό που λέει ο λαός: τώρα που βρήκαµε παπά που θάβει αβέρτα στη Συρία, την Ουκρανία και το Ιράκ και που όλως τυχαίως είναι κοµβικές χώρες για την ενεργειακή τροφοδοσία της Ευρώπης, ευκαιρία να θάψουµε πεντέξι και στη δικιά µας αυλή.

Ένα εύλογο ερώτηµα είναι πως όλα αυτά και άλλα πολλά θα χωρέσουν και θα συνδυαστούν µε την άλλη µεγάλη ιδέα για µετατροπή των ελληνικών ακτών και νησιών και της Κρήτης ειδικότερα, σε Μαγιόρκα της ανατολικής Μεσογείου. Οι Κινέζοι επενδυτές υποσχέθηκαν να ξαναέρθουν σύντοµα για να δουν και τα διαθέσιµα ακίνητα για τουριστική αξιοποίηση, αλλά θα πρέπει να ξέρουν οτι θα στριµωχτούν στα γραφεία του ΤΑΙΠΕΔ µαζί µε τους άλλους διεθνείς και εγχώριους παίκτες του real estate και των κατασκευών που διαγκωνίζονται ήδη ποιός θα πρωτοχτίσει τις εκατοντάδες χιλιάδες νέες τουριστικές κατοικίες και συµπλέγµατα µε προυπολογισµό πάνω από 10 δις. Μέχρι τότε η κυβέρνηση τρέχει µε διαδικασίες κατεπείγοντος να αµπαλάρει το πακέτο περνώντας από το θερινό τµήµα της βουλής το νέο χωροταξικό και εντάσσοντας στην πραµάτεια του ΤΑΙΠΕΔ όσα από τα παραλιακά “φιλέτα” της Κρήτης δεν έχουν ακόµα τσιµεντωθεί από τους ντόπιους παράγοντες του ΣΕΤΕ, όπως πχ η δηµοτική πλάζ του Καρτερού και η πρώην αµερικάνικη βάση των Γουρνών. Και αυτό ενώ ήδη δροµολογούνται, βρίσκοντας ανέλπιστους συµµάχους σε τοπικούς φορείς και την απελπισµένη κοινωνία, οι τουριστικές µεγαεπενδύσεις στην ανατολική Κρήτη (Μονή Τοπλού, Καβο Πλάκο) και βάζοντας το νησί από τα ανατολικά στην κιµαδοµηχανή της ιδιωτικής πολεοδόµησης και χωροταξίας. Στα ψιλά γράµµατα του τουριστικού success story έχει περάσει οτι κάποιες τουριστικές επιχειρήσεις της Κρήτης έχουν πιάσει το νοηµα της κινεζοποίησης και πληρώνουν πλέον µε κουπόνια soupermarket και διαµονή/φαγητό τους υπαλλήλους, απαλλαγµένους βεβαίως από το βάρος των συλλογικών συµβάσεων και της ιατροφαρµακευτικής περίθαλψης, αφού ετσι κι αλλιώς τα νοσοκοµεία κλείνουν ή υπολειτουργούν.

Το Fast Track που έρχεται καταπάνω στην Κρήτη ξαναθέτει το προεκλογικό ερώτηµα αν υπάρχει πειστική και συγκεκριµένη εναλλακτική πρόταση. Η απάντηση που δόθηκε στις εκλογές του Μάη πρέπει να ξεβολέψει τους πάντες, κινήµατα, πολιτικούς, κοινωνικούς και επιστηµονικούς φορείς απο τα κλιµατιζόµενα γραφεία της πολιτικής και επιστηµονικής τους αυτάρκειας. Επείγει ο διάλογος και η σύνθεση για την επαναδιατύπωση και συγκεκριµενοποίηση αυτής της πρότασης. Αλλά όχι σύνθεση ισσοροπιστική και διαχειριστική ή πάνω σε µοντέλα που εφάρµοσε ο νεοαποικισµός στη Λατινική Αµερική µε ακριβά δάνεια από την Παγκόσµια Τράπεζα και το ΔΝΤ ή στην Αφρική µε φτηνά δάνεια απο τις κρατικές κινέζικες τράπεζες. Ούτε µε προτάσεις για αριστερόστροφή “πραγµατιστική” διαχείρηση που καλλιεργούν αυταπάτες οτι οι ανεµογεννήτριες, οι εξέδρες φυσικού αερίου και οι τουριστικές επενδύσεις από την ντόπια ελιτ για την αλλοδαπή ελιτ µε εργαζόµενους ντόπιους “νταλιτ” , θα γίνουν συστατικά της ριζοσπαστικής στροφής που απαιτούν οι καιροί. Αλλιώς οι σαµαράδες θα συνεχίσουν να φτιάχνουν µεγάλες ιδέες – σαµάρια για πειθήνια υποζύγια.

ΚωστΗς ΔαµιανΑκης

αγρότης – βιολόγος

Advertisements